خواص امگا 3

بهترین زمان خواص امگا 3 برای افزایش هوش کودکان قبل از تولد آنها و در زمان بارداری مادر است. زنان باردار و مادران شیرده برای به حداقل رساندن مقدار جیوه دریافتی باید از مصرف ماهی‌هایی که مقدار جیوه در آنها زیاد است خودداری کنند اما در هفته حدود 340 گرم از سایر انواع ماهی مصرف کنند. تغذیه بر سلامت ما تاثیر مستقیم دارد و به همین خاطر باید در انتخاب نوع غذا دقت کنیم. غذاهایی که می‌خوریم بر هوش و عملکرد ذهنی ما نیز تاثیر می‌گذارند. ماهی یکی از غذاهایی است که گفته می‌شود موجب افزایش هوش کودکان می‌شود و توصیه می‌شود در برنامه غذایی کودکان حتما ماهی وجود داشته باشد. اما بهترین زمان برای مصرف ماهی که بیشترین تاثیر مثبت را بر کودک ما داشته باشد چه زمانی است؟!
نتایج بررسی‌های جدید نشان داده است بهترین زمان مصرف ماهی برای افزایش هوش و بهبود رشد مغزی قبل از تولد و دوران جنینی است. نتایج مطالعات محققان علم تغذیه نشان داده است مصرف ماهی به ویژه ماهی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند فواید بهداشتی فراوانی دارد که با بهبود وضعیت رشد کودکان ارتباط دارد. اسیدهای چرب امگا3، DHA، به مقدار زیاد در مغز، چشم، سیستم اعصاب مرکزی وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است مصرف این اسیدهای چرب با افزایش ضریب هوشی به ویژه در نوزادان و کودکان ارتباط دارد.

خواص امگا 3 برای کودکان

در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های شیرخشک‌سازی که برای نزدیک‌تر کردن ترکیب شیرخشک با شیر مادر تلاش می‌کنند تبلیغات زیادی درباره وجود DHA در فرمولاسیون محصولاتشان انجام دهند و می‌توان فهرست بلندی از محتویات را روی قوطی‌های شیرخشک مشاهده کرد. 
نتایج تحقیقات درباره ضریب هوشی نیز نشان می‌دهد که وجود اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 در شیرخشک در طولانی مدت می‌تواند موجب باهوش‌تر شدن بچه‌ها شود. البته در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است و باید عوامل مختلف مانند سلامت مادر و کودک، عوامل اجتماعی اقتصادی و عوامل دیگری که ممکن است بر رشد کودک تاثیر بگذارد مورد توجه قرار گیرد.

خواص امگا 3
 

مادران باردار ماهی بخورند

بررسی‌ها نشان داده است وجود ماهی در رژیم غذایی زنان باردار با داشتن هوش بیشتر فرزندشان در ماه‌های اول تولد تا سه سالگی ارتباط دارد. محققان رژیم غذایی زنان را در سه ماهه دوم و سوم بارداری که مهمترین زمان رشد مغز جنین است مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند فرزندان زنانی که در این زمان ماهی مصرف کرده‌اند نتایج بهتری در آزمایش‌های هوش و سنجش بینایی به دست آورده‌اند. همچنین مطالعات نشان داده است تاثیر مصرف ماهی توسط مادر طی سومین ماه بارداری بر افزایش هوش کودک حتی ممکن است از مصرف شیر مادر و شیرخشک حاوی اسیدهای چرب بعد از تولد بیشتر باشد. در مطالعه‌ای دیگر، بررسی بيش از 9هزار مادر باردار و فرزند آنها پس از تولد نشان داد مادرانی كه سطح امگا3 خون آنها هنگام بارداري از حد معيني پايين‌تر بود، صاحب كودكاني با ضريب هوشي پايين شدند که در توانايي‌هاي شناختي، حركتي و عملكردي نیز نسبت به همسالانشان ضعيف‌تر بودند.

آشنا شویم: کپسول امگا فلکس هلث برست

دو تا سه بار در هفته

ماهی مفید است اما مصرف زیاد آن ممکن است خطر آلودگی جیوه را به همراه داشته باشد. جیوه به عنوان یک سم سیستم عصبی شناخته شده است و تجمع بيش از اندازه‌اش در بدن عملکرد سیستم عصبى را مختل مى‌کند و منجر به اختلالات شنوایى، لرزش عضلات، بى‌حسى عمومى و تغییرات متابولیسم مى‌شود. دردهاي مفصلي و ماهيچه‌اي و افزايش خطر حمله قلبي نیز از عوارض تجمع بیش از اندازه جیوه در بدن است. وقتی در سال 2001 پیشنهاد محدود کردن مصرف ماهی مطرح شد، دستورالعمل مصرف این ماده غذایی در زنان باردار نیز کاهش پیدا کرد. جیوه از طریق خون مادر وارد بدن جنین می‌شود و اگر مقدار آن بیش از حد مجاز باشد می‌تواند مخاطراتی داشته باشد. در حال حاضر توصیه می‌شود زنان باردار دریافت جیوه را محدود کنند و ماهی‌هایی مانند کوسه ماهی، شمشیرماهی و شاه‌ماهی خالدار که مقدار جیوه زیادی دارند استفاده نکنند. این مطالعات خاطرنشان می‌کنند که مصرف بیشتر از 340 گرم ماهی در هفته ممکن است فواید آن را از بین ببرد.
غذاهاى دریایی با اینکه سرشار از پروتئین هستند، چربى اشباع شده کمتری دارند و حاوی مواد مغذی بسیاری هستند اما برای اطمینان بهتر است بیش از دو تا سه بار در هفته مصرف نشوند. پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد توصیه می‌کنند زنانی که قصد بارداری دارند، زنان باردار و مادران شیرده برای به حداقل رساندن مقدار جیوه دریافتی باید از مصرف ماهی‌هایی که مقدار جیوه در آنها زیاد است خودداری کنند اما در هفته حدود 340گرم از سایر انواع ماهی با مقدار جیوه کم مانند ماهی آزاد، سالمون و میگو مصرف کنند. این کار موجب بهبود رشد ذهني و حركتي كودك شده و خطر زايمان زودرس و افسردگي بعد از زايمان را کاهش می‌دهد.

منبع: سلامانه

دیدگاه و نظرات

حامد
از دکتر که این دارو رو برامون توصیه کرده تشکر میکنم

ارسال دیدگاه جدید