ویتامین ای

ویتامین ای یک ماده مغذی است که برای چشم، باروری و سلامت خون، مغز و پوست مهم است. ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از سلول ها در برابر اثرات رادیکال های آزاد حفاظت می کنند. رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که زمانی تولید می شوند که بدن، مواد غذایی را به تکه های کوچکتر تقسیم می کند یا در معرض دود تنباکو یا اشعه ها قرار می گیرد. رادیکال های آزاد ممکن است در ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیگر بیماری ها نقش داشته باشد. غذاهای غنی از ویتامین ای شامل: روغن کانولا، روغن زیتون، مارگارین، بادام و بادام زمینی هستند. شما می توانید ویتامین E را از گوشت، لبنیات، سبزی های برگدار و غلات غنی شده بدست آورید. ویتامین E به صورت مکمل خوراکی و به شکل کپسول یا قطره موجود است. کمبود ویتامین ای می تواند باعث درد عصب (نوروپاتی) شود. مقدار مصرف ویتامین E برای بزرگسالان برابر 15 میلی گرم در روز است.

دریافت ویتامین ای در شرایط خاص

بیماری آلزایمر: برخی تحقیقات نشان دادند که دوز بالای ویتامین ای ممکن است پیشرفت بیماری آلزایمر را در افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط هستند، به تاخیر بیاندازد. دیگر مطالعات، این مزیت را نشان ندادند. به نظر می رسد که مکمل های ویتامین E هیچ اثری بر پیشرفت نقص شناختی خفیف و تبدیل آن به بیماری آلزایمر ندارد.    
بیماری کبد: مطالعات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است علایم بیماری کبد چرب غیرالکلی را بهبود دهد. اگرچه مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی شود. 
پری اکلامپسیا: مصرف زیاد ویتامین ای از مشکلات بارداری که بر فشار خون تاثیر دارد، پیشگیری نمی کند.
سرطان پروستات: تحقیقات نشان می دهند که مکمل های ویتامین E و سلنیوم از سرطان پروستات پیشگیری نمی کنند. 
اکثر افراد ویتامین E را به مقدار کافی از طریق یک رژیم غذایی متعادل بدست می آورند. افرادی که به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط دچار شده اند، طبق تحقیقات، مصرف ویتامین E ممکن است به کند شدن روند پیشرفت بیماری کمک کند. 

ویتامین ای

عوارض سطوح پایین ویتامین ای چیست؟

ضعف عضلانی: ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی ضروری است  ویتامین ای یکی از آنتی اکسیدان های اصلی برای بدن است و کمبود آن منجر به استرس اکسیداتیو می شود که می تواند منجر به ضعف عضلانی شود .
 مشکلات هماهنگی و راه رفتن: کمبود ویتامین ای می تواند باعث شود نورون های خاصی به نام نورون های پورکینژ تجزیه شوند و به توانایی آنها در انتقال سیگنال ها آسیب برساند
 بی حسی و سوزن سوزن شدن: آسیب به رشته های عصبی می تواند از انتقال صحیح سیگنال ها توسط اعصاب جلوگیری کند و  می تواند نوروپاتی محیطی ایجاد کند.
زوال بینایی: کمبود ویتامین E می تواند گیرنده های نور در شبکیه و سایر سلول های چشم را ضعیف کند. این می تواند به مرور زمان منجر به از دست دادن بینایی شود.
مشکلات سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین E می تواند سلول های ایمنی را مهار کند. افراد مسن تر ممکن است به ویژه در معرض خطر باشند.

برای تامین مقادیر کافی ویتامین ای، آشنا شوید با: کپسول نرم ژلاتینی ویتامین E 200 ویواتیون

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین ای:

بلافاصله بعد از وعده غذایی که حاوی مقداری چربی باشد. زیرا این ویتامین محلول در چربی می باشد و بعد از غذا جذب بهتری دارد.

عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین ای

در صورتی که دوزهای مناسبی از ویتامین E مصرف شود، می تواند برای بدن ایمن و بی خطر باشد. استفاده از ویتامین E به صورت خوراکی بندرت باعث بروز مشکلات می شود اما از عوارض جانبی مصرف زیاد این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 تهوع، اسهال، دردهای روده، خستگی، ضعف، سردرد، تاری دید، راش پوستی، اختلال غده جنسی، افزایش میزان کراتین در ادرار
بنابراین در صورت داشتن موارد زیر و قبل از خوردن ویتامین E با پزشک صحبت کنید:

  • کمبود ویتامین A و K
  • بیماری چشمی که درآن، شبکیه آسیب دیده است (retinitis pigmentosa)
  • مشکلات خونریزی
  • دیابت
  • سابقه حمله قلبی یا سکته قلبی
  • سرطان سر و گردن
  • بیماری کبد

مکمل ویتامین ای ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر قصد جراحی دارید، دو هفته قبل از جراحی از خوردن ویتامین E خودداری کنید. همچنین اگر می خواهید تحت عمل جراحی قرار بگیرید یا بتازگی عمل باز کردن شریان های مسدودشده را داشته اید و جریان خون در عضله قلبتان احیا شده است (آنژیوپلاستی)، درباره مصرف ویتامین E با پزشک صحبت کنید.

ویتامین ای

تداخلات دارویی 

استفاده از برخی داروها می تواند بر سطح ویتامین E تاثیر بگذارد. برخی تداخلات دارویی شامل موارد زیر هستند:
مواد آلکیلات و آنتی بیوتیک های ضدتومور: این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالای ویتامین E ممکن است بر استفاده از داروهای شیمی درمانی تاثیر داشته باشد. 
داروهای انعقادخون و ضدپلاکت، داروهای گیاهی و مکمل ها: استفاده از ویتامین E با این داروها، داروهای گیاهی و مکمل ها برای کاهش انعقاد خون ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
سوبسترای سیتوکروم P450 3A4(CYP3A4): هنگام خوردن ویتامین E و دیگر داروهایی که تحت تاثیر این آنزیم ها هستند مثل امپرازول (Prilosec,Zegerid) احتیاط کنید.
استاتین ها و نیاسین: مصرف ویتامین E با استاتین ها یا نیاسین که ممکن است برای افرادی با کلسترول بالا مطلوب باشد، می تواند اثر نیاسین را کاهش دهد.
ویتامین K: مصرف دوز بالای ویتامین E به همراه ویتامین K ممکن است اثرات ویتامین K را کاهش دهد.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: mayoclinic

دیدگاه و نظرات

لیلا
کپسول ویتامین ای ۲۰۰رو در هفته چند تا مصرف کنم
پوراطب گستر
با سلام یک روز در میان یک عدد
ناشناس
کپسول ویتامین ای 400 را چگونه و چند بار در ماه باید مصرف کرد؟
پوراطب گستر
با سلام یک روز در میان یک عدد بعد از غذا

ارسال دیدگاه جدید